Fredrik Weibull (Foto: Henrik Gustavsson/SweTennis)
Fredrik Weibull (Foto: Henrik Gustavsson/SweTennis)

I tennis är det mentala och psykologiska en stor bit av idrotten, men det är förhållandevis få som jobbar med det aktivt. Är det fortfarande så att det är tabu att säga att man ofta drabbas av gummiarm i trängda situationer?

– Jag skulle inte säga att det är tabubelagt. Dessa frågor diskuteras och uppmärksammas mer och mer. Både inom idrotten och utåt sett i media. Men jag upplever att det är lättare för en tennisspelare att prata om sin knäskada än sin prestationsångest inför kommande matcher, säger Fredrik Weibull.

Weibull har bland annat en European Masters i Sport and Exercise Psychology och arbetar både mot näringslivet och idrotten.

– När jag jobbar mot idrotten så säger jag idrottspsykologisk rådgivare. Jag jobbar med prestationspsykologi och att hjälpa människor att må bättre. Inom det finns det massor med saker man kan jobba med. En av många tekniker är mentala föreställningar. En tennisspelare kan inför match föreställa sig att han spelar enligt sin matchplan. Dels kan man använda sig av det innan match för att förbereda sig, att träna på det. Eller under match vid sidbyten eller innan man ska serva

Tillsammans med Mikael Wallsbeck och Anders Almgren gav han ut boken ”Träna tanken” för några år sedan. Boken beskriver hur man själv kan förbättra sitt självförtroende, handskas med olika situationer och för att helt enkelt utvecklas och kunna prestera bättre.

– Den berättar om vad mentala föreställningar är, hur man använder det. Lite teori, men också hur man ska kan tillämpa det och vad man ska tänka på. Det är bara en teknik av många, men som har stor effekt och som man kan använda till väldigt olika saker.

Hur viktig är den mentala biten i tennisen?

– Generellt väldigt viktig. Det är lätt att dra alla över en kam. Har du dåliga nerver får du stämpeln ”dålig mentalt”, men du kanske är bra på andra mentala grejer? Får du höra det gång på gång att du är dålig mentalt förstärker du det och börjar också tänka att du är dålig mentalt.

Hur kan man lära sig att hantera nervositet?

– Mycket handlar om att träna på det, annars blir det svårt när det väl gäller. Jag arbetar mycket med acceptans. Om det är ett stort ögonblick och du är nervös, så är det många som försöker bli av med den nervositeten. Man försöker tänka bort den. Vad som händer då är att den blir större. Acceptera istället att du är nervös, att du till och med är lite darrig. Och även fast du är nervös kan du slå bra slag ändå. Om du fokuserar på det du ska göra, även fast det är läskigt, blir det lättare nästa gång. Och tvärtom, undviker du ett slag och slår på ett annat sätt bara för att du är rädd så har monstret vuxit till nästa gång. Mycket handlar om hur du tolkar känslorna. Okej, du är nervös, men det är kroppens sätt att förbereda sig för situationen. Det gäller att tolka det för vad det är, att kroppen gjort dig redo och att du kan koncentrera dig på det du ska göra.

Är det inte nervositet som ställer till det för en spelare, så kan det också vara ens egna humör. Och om det är orsaken till att man tappar en match, hur hanterar man ett dåligt humör?

– Det är också en träningssak. Känslor kommer och går och du kan välja om du vill agera på det. Det är bra att veta vad som triggar igång känslorna, hur det mindre bra beteendet ser ut och att ha beteenden förberedda att fokusera på, tex att fokusera på sitt kroppsspråk och att vara rak i ryggen istället.

Tre punkter att tänka på för en tennisspelare

1. Utveckling kontra resultat
Man ska sträva mot utveckling. Om fokus bara ligger på att vinna matchen så kan det bli så att utvecklingen inte blir så bra. Risken är att man tar genvägar. Tänk istället att den här matchen spelar jag för att bli bättre, de här grejerna vill jag bli bättre på och det här behöver jag göra. Om man går in till matchen, fokuserar på det och anstränger sig för att göra just det når man en högre nivå – oavsett om man vinner eller förlorar. Om fokus ligger på utveckling blir det också mindre press. Ett år senare kommer man ligga på en högre nivå och det är det man vill göra.

2. Acceptansen att det inte känns bra

Många spelare försöker hela tiden hitta den rätta känslan, men hur ofta är det så att allt funkar? Om det är en match och det inte känns riktigt bra kommer den här spelaren att ha det jobbigt. Den som gör det bästa av situationen vet att man kan spela bra, trots att det känns dåligt.

3. Våga jobba med återhämtning
Man pratar ofta om att ligga på gränsen och att pusha sig själv, men ge dig tid för återhämtning. Det är en lika stor del av tennisen. Man kommer känna sig mentalt fräschare, det blir roligare när man väl står på banan och man blir inte lika lätt skadad eller sjuk. Har man problem med frustration så är det mycket enklare att hantera om man är utvilad. Det är lätt att räkna timmar, men bättre att fokusera på kvalitet och göra det bra.

Fler tips och råd och mer att läsa finns på Imaginethat.se.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.