Vi ser det i alla möjliga sammanhang, men kringaktiviteter blir en allt viktigare ingrediens i ett idrottsevenemang. Det gäller förstås även If Stockholm Open.
Efter Båstad gick det ut en marknadsundersökning hur besökarna upplevde sponsoraktiviteterna, men något resultat av det har jag inte sett ännu. American Express är huvudsponsor för If Stockholm Open och här erbjuds bland annat hundpassning och att man kan boka Jonas Björkman som privatchaufför. Några exempel på de aktiviteter som finns.
– American Express ambitiösa och iögonfallande sponsoraktivering under If Stockholm Open är en arrangörsdröm. Den imponerar på publik, spelare samt övriga i partnerfamiljen och förhöjer totalupplevelsen av evenemanget och det är så klart oerhört värdefullt, säger Marcus Dunér, presschef på IF Stockholm Open.
Möjligheterna är oändliga. Något jag saknat genom åren, om jag inte fullkomligt missat det, är ett ”practice schedule”. Det finns på många platser och turneringar där man kan se tiderna och vilka banor stjärnorna tränar på. Men jag har inte sett det här hemma.
I somras, när jag for runt med kameran på de nedre banorna i Båstad, fick jag väldigt ofta frågan vem spelarna som tränade var. Och speciellt i Båstad så är det ett ypperligt tillfälle att locka ”gratisåskådare” och kanske få dessa att också köpa en biljett. Folk flanerar och stannar till, men har ingen aning om vilka spelarna är eller att några kanske är bland världens främsta till och med. Vem vet, kanske väcks ett intresse här för tennisen hos en barnfamilj?
Och visst, varför skulle inte sponsorer kunna ta på sig den här uppgiften att synas även utanför tävlingsbanorna men ändå tätt förknippade med tennis och träning?