Ulf Dahlström fick lämna sin post

2
Fed Cup i Helsingborg (Foto: Emma Nyqvist)
Fed Cup i Helsingborg (Foto: Emma Nyqvist)

Pressmeddelandet igår var kort och koncist gällande tennisförbundets generalsekreterare Ulf Dahlström. Kanske var det mest intressanta vad som inte stod där, det som gick att tolka mellan raderna?

”Tillsammans har styrelsen och Ulf kommit fram till att det är rätt tid för en ny person att ta sig an Svenska Tennisförbundets framtida utmaningar.”

Det är så det låter när någon får sparken. Nu har undertecknad och SweTennis ingen som helst insyn och det tänker jag inte heller ge sken av. Jonas Arnesen är väl den mest initierade och han menar på sin blogg att det bara var en tidsfråga innan Dahlström skulle få sparken. Åke Magnusson är, på sin blogg, inne på samma linje.

Istället har jag gjort en research i mediaarkiv som Retriever – vad har generalsekreteraren kommunicerat utåt?

Svaret på det är att det nästan inte går att hitta någonting, eller i alla fall väldigt lite. Lika lite som riksmedia uppmärksammat Dahlströms avgång. Anonymiteten är total.

– Jag kan den kommersiella delen av idrotten och ett stort mål i mitt nya arbete blir att öka förbundets intäkter, sade en då nytillträdd Dahlström i SvD i mars 2012.

Sedan är det tunt. Tyst. Fram till maj 2013. Ett samarbete inleds med Traveas. I pressmeddelandet står följande:

”Traveas affärsområde Traveas Media och Svenska Tennisförbundet har inlett ett strategiskt samarbete gällande förstärkning av förbundets verksamhetsplattform och utveckling av nya, affärsdrivande mediekanaler. Samarbetet innebär att Traveas blir Svenska Tennisförbundets strategiska partner på konsultbasis i arbetet med att förtydliga och förbättra förbundets affär och erbjudandet mot deras intressenter via intressestyrda kanaler.”

Samma år, 2013, kommer en ny ”satsning”. Mäklarmatchen. Mycket underligt.

I slutet av 2013 är det dags för Dahlström att komma till tals igen när förbundet tecknar ett femårsavtal med Tennis Fashion AB.

Traveas Media har i alla fall hittat en ny samarbetspartner i Dahlström och förbundet och i april 2014 tecknas nästa avtal – ett treårsavtal som ska lyfta tennis.se. Traveas ansvarar för all mediaförsäljning på tennis.se och räknar med en bruttomsättning på 10 MSEK under avtalstiden.

I september 2014 avslöjar SvD och Arnesen att förbundet kommer att tappa sin huvudsponsor SEB och i runda slängar 4,5 miljoner kronor per år. Då ska man veta att förbundets sponsorintäkter nästintill redan halverats från 2007 till 2014.

– Vi är mycket stolta över att ha haft SEB som huvudpartner under lång tid och över det arbete vi gjort hittills och också kommer att göra tillsammans under 2014/15. Tennisförbundet kommer givetvis att fortsätta vårt viktiga arbete för ungdomar även efter samarbetets utgång, men med en bredare och än mer fokuserad partnerstrategi som vi tror mycket på, säger Ulf Dahlström senare i ett pressmeddelande.

I januari 2015 kommer ett nytt pressmeddelande. Nu ska Tentour och förbundet bygga ny digital tennisprodukt.

– Genom att jobba under samma paraply underlättar vi för annonsörer och potentiella sponsorer att kommunicera med tennis-Sverige genom en enda kontakt, säger Ulf Dahlström.

Det är väl i stort sett det sista livstecknet från generalsekreteraren, utåt sett i alla fall. Den som vill fortsätta kan forska i vad detta resulterade i. Minns orden ”ett stort mål i mitt nya arbete blir att öka förbundets intäkter”.

I april i år väljs Thomas Wallén till ny ordförande och den 8 juni får Ulf Dahlström gå.

Jag vet att åsikterna är många. Vad har gjorts och vad har gått snett? Och vad behöver hända nu? Tyck till och berätta vad du tycker!

Föregående artikelYmer vidare i Italien
Nästa artikelWindahl krossade andraseedade Banes

2 KOMMENTARER

  1. Alla kastade skit efter Henrik Källén som också sparkades. Många tyckte att ”the bottom was nådd”. Faktum är att ha i alla fall genomförde en sak han inkallades för – han sanerade ekonomin. Dessutom drev han igenom regionaliseringen. Har Ulf Dahlström bidragit med någonting över huvud taget som gynnat Svensk Tennis? Tennisfashionavtalet är bytesekonomi. Tentour likaså? Traveasavtalet bör synas i sömmarna. Vad har det kostat? Vad har det gett? Det har i alla fall kostat en heltidstjänst som redaktör som ligger externt, minst 500 000 kr/år. En redovisning av uppdraget borde ha redovisats på årsmötet? Med ”Min Tennis” i färskt minne kan man inte annat än börja gråta…

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här